Welke stappen zijn nodig voor een simpeler leven?

Tijdens Loopbaancoachings merken we vaak dat mensen hun leven complex vinden, dat ze op zoek naar naar meer eenvoud.  De zoektocht naar het antwoord op deze vraag bracht ons bij een artikel uit Happinez.nl

Zij bestudeerden wat je kan doen om een eenvoudiger pad te bewandelen en zo tussen al het innerlijke en uiterlijke tumult door laveren.  Ziehier de eerste 3 van de 8 stappen die zij voorstellen.

Stap 1: neem de tijd
Neem de tijd voor alles wat je doet. Met andere woorden: stop met multitasken. Doe wat je doet, met volle aandacht. Heb je geen tijd voor, zeg je?

Er is iets raars aan de hand met tijd. Tijd kun je niet kopen en je kunt het ook niet sparen. Wat blijkt: de meeste tijdbesparende apparaten maken ons leven automatisch drukker en voller. Vroeger schreven mensen hooguit een paar trage brieven met de hand per dag; nu flitsen er dagelijks dozijnen mails, sms’jes, tweets, whatsapps en pings onder onze vingers uit. Met een wasdroger in huis blijken mensen méér tijd aan de was te besteden dan zonder. Waarschijnlijk omdat je daardoor ook snel-snel even een wasje kunt draaien en daarom vaker wast. Het kán snel, en dus willen we het ook snel. Maar veel dingen die je snel-snel even tussendoor doet, doe je met halve aandacht. En alles wat je met halve aandacht doet, geeft een opgejaagd gevoel en dat maakt je leven ontzettend ingewikkeld. Want gevoelsmatig is het nooit helemaal goed, het is nooit af.

Dit is de wonderlijke waarheid: tijd kun je alleen maar némen. Als je hem neemt, héb je hem ook meteen. Alles wat je gedaan wilt hebben, is de moeite waard om de tijd voor te nemen. Als je met iemand belt, check dan niet ondertussen ook je mail maar neem de tijd voor dat telefoongesprek. Sta je op het punt om weg te gaan en zie je ineens dat er nog een was in de wasmachine ligt, trek dan je jas uit, zet je tas op een stoel en ga rustig en aandachtig de was ophangen. Je denkt misschien dat je dan te laat komt, dat alles misloopt en dat je minder gedaan krijgt op een dag, maar het tegendeel zal blijken. Je wordt vanbinnen rustiger en daardoor word je efficiënter. Tijd nemen creëert namelijk tijd, omdat het innerlijke rust schenkt en concentratievermogen traint.

Neem de tijd en neem hem ruim: plan genereus in en niet schrieperig. Neem zelfs iets meer tijd dan je denkt nodig te hebben. Je denken gaat namelijk altijd sneller dan je met je lichaam kunt bijbenen. En je lichaam heeft altijd gelijk. (Zie ook stap nummer 8).

Stap 2: doe duffe dingen
Neem ook regelmatig de tijd voor saaie, misschien zelfs vervelende klusjes: de vloer dweilen, een rits inzetten, de stoep vegen, aardappelen schillen. Eendjes voeren, je schoenen poetsen, een brief schrijven met de hand. Strijken, breien, jam maken. De vuilnisbak uitspuiten. Al die dingen die vroeger volstrekt normaal waren, maar die drukbezette mensen tegenwoordig niet meer doen of uitbesteden. Waarschijnlijk vind je ze niet meer vervelend zodra je er de tijd voor neemt, want alles wat je met volle aandacht doet, ontvouwt zijn eigen charme. Als je je een beetje verveelt, geen nood – des te beter! Zie het als een meditatie. Helemaal niets doen is het allerbeste wat je doen kunt om je leven te versimpelen, maar dat kunnen de meesten van ons niet opbrengen. Duffe klusjes zijn een goede tweede.

En er is nog iets. Als je alles wat saai en nederig is uit je programma schrapt en alleen nog maar bijzondere dingen doet, wordt je leven misschien wel een stuk spannender, maar op den duur gaat de rek eruit. Er is geen contrast meer, alles is even belangrijk en opwindend, en daardoor sijpelt de spanning er langzaam maar zeker uit. (Altijd vakantie is geen vakantie meer, dat effect). Het gevolg is dat je geneigd bent om het steeds ingewikkelder te maken voor jezelf, omdat je behoefte hebt aan meer sensatie. Houd je die ‘lage spanningsmomenten’ er ook in, dan blijft het reliëf bewaard en is elke dag afwisselend en daarom boeiend. Dus kijk nooit neer op iets dufs en saais, maar doe het gewoon omdat het erbij hoort, en doe het met je volle aandacht. En doe het niet omdat het hip is of spiritueel, want dan is het geen nederig klusje meer…

Stap 3: respecteer je ritme
Alles heeft een ritme, een afwisseling van rust en drukte. Elk levend organisme heeft zijn eigen natuurlijke ritme. Bloemen openen zich ’s ochtends en sluiten zich als de zon ondergaat. Ook wij hebben behoefte aan ritme in onze dag. In de 24/7 maatschappij zijn we dat ritme vaak kwijt. Alles moet altijd kunnen. Maar alles kan niet altijd.

Let op het ritme van je dag. Het hoeft geen rigide patroon te worden, maar respecteer je behoeften. Neem bijvoorbeeld drie maal per dag rustig de tijd om te eten en ga de meeste dagen netjes op tijd naar bed. Neem pauzes in je werktijd, blaas even uit, ontspan. Als je jezelf die natuurlijke pauzes niet gunt, heb je kans dat je ’s nachts ook minder goed in slaap kunt komen. Verrassende tip tegen slapeloosheid ‘s nachts: neem overdag de tijd voor ontbijt, lunch en avondeten! Neem ook regelmatig vrij en noem die vrije dag maar gewoon ‘heilig’, net zoals vroeger de zondagsrust heilig was. Heilig is alles wat heel is, ongeschonden en oprecht. Je hele leven wordt een beetje heiliger als je je innerlijke ritme omarmt.

 

De andere 5 stappen lees je na in ons bronartikel van https://www.happinez.nl  : https://www.happinez.nl/mind-meditatie/in-8-stappen-naar-een-simpeler-leven/

Gratis e-book "13 tips om je loopbaan te boosten"

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie Instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wil accepteren.

Privacy policy | Sluiten
Instellingen
LoopbaanBoost draait op SYS PlatformSYS Platform

Send this to a friend

Dag,

Ik deed zojuist mee aan de stresstest van Loopbaanboost.
Misschien ook eens leuk voor jou om mee te doen?

https://loopbaanboost.be/stresstest

Groetjes