Simpele trucjes om meer slaap en energie te krijgen

Ben jij soms moe tijdens de werkdag? Vooral op maandag heeft het lichaam meer moeite om op gang te komen. Dat komt omdat je tijdens het weekend een sociale jetlag oploopt door langer te slapen en later naar bed te gaan. Met deze simpele trucjes bezorg je je lichaam meer energie.

  1. Ontwaak op hetzelfde tijdstip

Dit is voor velen een moeilijke opgave. Waarom zou je op zaterdag en zondag opstaan om 7 uur ’s ochtends? Het is belangrijk om in hetzelfde ritme te blijven. Ouders met jonge kinderen zullen beamen dat ze minder moe zijn omdat ze samen met hun kroost opstaan elke dag. Kun jij jouw extra uren aan weekendslaap niet missen? Ga dan voor de middenweg. Sta op rond 9 à 10 uur bijvoorbeeld. Vergelijk het met een echte jetlag: hoe meer uren verschil, hoe groter de klachten.

  1. Natuurlijk licht

Natuurlijk licht geeft ons lichaam het teken dat we wakker moeten zijn. Kunstmatige lichtstralen verstoren deze cyclus en laten onze hersenen geloven dat het later is. Zorg er dus voor dat je een plekje uitzoekt om te werken waar voldoende daglicht is.

  1. Vermijd beeldschermen

Het gebruik van schermen voor het slapengaan is de laatste jaren enorm toegenomen door tablets en smartphones. Er zijn veel onderzoeken die aantonen dat deze slechte gewoonte dodelijk is voor een goede nachtrust. De blauwe schermen verhinderen de aanmaak van melatonine, een stof die slaap opwekt. Het is aangeraden om ten minste één uur voor je gaat slapen deze schermen te mijden. Kan je niet anders? Gebruik dan f.lux. Deze gratis applicatie creëert een soort donkergele kleur, die minder schadelijk is voor de hersenen en ogen.

  1. Ochtendzon

De ochtendzon is een erg belangrijke brandstof voor je lichaam. Door jezelf hier in de vroege uren aan bloot te stellen, ontwaak je sneller. De gratis portie vitamine D zorgt bovendien voor extra geluk. Combineer dit met een korte wandeling en je zult zien dat je barst van de energie.

Wil je elke 14 dagen

loopbaantips in je mailbox?

door loopbaan expert: Wouter Vanhove
Ontvang de tips!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *