Hoe zorg je voor een betere balans tussen werk en privé?

Het is een thema waar we allemaal wel eens mee worstelen: het vinden van de balans tussen werk en privé. Hoe gaan we om met alle prikkels die de hele dag op ons af komen? En die nog versterkt worden door de mobiele telefoon, waardoor we altijd bereikbaar zijn en in contact staan met de buitenwereld. Gelukkig is er veel aan te doen om je balans intact te houden.

Inspireert Beter Ondernemen gaf ons een berg praktische tips, die je makkelijk zelf kunt uitvoeren en waarbij we vooral adviseren: doe ze! Begin er vandaag nog mee. Probeer eens iets anders dan je gewend bent, stap uit die comfortzone, want anders gebeurt er niets. Het helpt echt!

Eerst maar eens de wetenschappelijke achtergrond. Hoe komt het dat we geen balans kunnen vinden tussen werk en privé? Of überhaupt onze eigen balans? De voornaamste oorzaak zit in ons hoofd: dat zet ons systeem in de sympathische modus: we staan altijd ‘aan’ en denken te veel na. Dat komt doordat wij mensen gezegend zijn met een hersenschors: de neocortex. Die onderscheidt ons van zoogdieren en zorgt ervoor dat we ons geciviliseerd gedragen. We bedwingen er onze impulsen mee. Een lastige taak nu er een extreem overaanbod is aan prikkels en verleidingen. Doordat we steeds in de ‘nadenkmodus’ zitten, ondermijnen we onze gezondheid: ons lichaam staat continu in de stress-stand. Het verklaart waarom er steeds meer mensen met vage klachten uit het arbeidsproces verdwijnen: ze krijgen een burn-out. De gemiddelde leeftijd waarop we die krijgen daalt steeds verder en zit nu op 35 jaar. Er zijn zelfs middelbare scholieren die al tegen een burn-out aanlopen.

Met onderstaande tips kun je direct aan de slag om beter in balans te blijven. Lees wat je kunt doen om:

  • te ontspannen,
  • je agenda beter te beheren,
  • de relatie met je mobiel te verbeteren,
  • je manier van leven te veranderen.

Een goede balans tussen in- en ontspanning

  • Doe drie keer per dag een ademhalingsoefening. Tel hoe vaak je ademt per minuut. Adem je tussen de zes en negen keer: prima in orde, je bent relaxed. Adem je tien tot vijftien keer? Doe de oefening nog eens en probeer onder de negen te komen. Vaker dan vijftien keer? Tijd om serieus te gaan ontspannen. Veel en snel ademen is een indicator voor te hoge niveaus van stress in je lichaam.
  • Kies een vorm van ontspanning waarmee je je hoofd echt leeg kunt maken: tuinieren, muziek of (duur-)sporten. Als er maar geen beeldscherm aan te pas komt.
  • Sport drie keer in de week. Heb je het druk? Ga dan juist vaker sporten! Plan het in in je agenda, zo sla je minder vaak over. Je zal merken dat dit echt helpt.
  • Doe op tijd een powernap, het is wetenschappelijk bewezen dat je daarvan uitrust.
  • Ga af en toe labbekakken en lanterfanten. Dat is niet iets dat je voor een beeldscherm of televisie doet!
  • Probeer eens iets anders, bijvoorbeeld een spijkermatje. De enige manier om de pijn aan te kunnen, is door diep te ontspannen. Na een dutje van 20 minuten stap je er vol energie weer af.
  • Koop ieder weekend een krant met een goede boekenbijlage. Kijk welk boek je prikkelt en lees!

Rust in je agenda

  • Plan ontspanning in je agenda, net zoals je een taak of afspraak plant, als je het niet plant kom je er niet aan toe.
  • Plan ingewikkelde dingen ’s ochtends. En de zaken waar je je hersens minder hard voor hoeven te werken, de ‘doe-dingen’, in de middag, als je hersenen minder scherp zijn.
  • Zeg vaker ‘nee’, op het werk én privé, maar wel op een nette manier.

Verbeter je verhouding met je smartphone

  • Niet snoozen als je wakker wordt, maar direct je bed uit! Leg je smartphone niet naast je bed, maar in een andere kamer en koop een wekkertje.
  • Zorg dat je telefoon tussen 21.00 en 7.00 uur niet overgaat. Dat doe je bij de instellingen bijvoorbeeld door automatisch ‘niet storen’ aan te zetten tussen bepaalde tijdstippen.
  • Zet je beeldscherm ‘s avonds op nachtstand. De blauwe tinten, die je wakker houden, verdwijnen dan. Ook dit kan je telefoon automatisch volgens een patroon doen.
  • Beantwoord al je mails, maar doe het slim. Dat kun je snel doen door standaardantwoorden te gebruiken, als je vaker dezelfde vraag krijgt. Zo beantwoord je vriendelijk een lastige mail met een druk op de knop!
  • Bewaar alleen de appjes in je Whatsapp waar je nog wat mee moet. Alle andere gesprekken kun je archiveren.
  • Gebruik stembediening om je apps te schrijven. Kies voor het microfoontje in plaats van je toetsenbord. Spreek je boodschap in en je telefoon schrijft je bericht keurig voor je uit, veel sneller dan je kunt typen op zo’n klein schermpje.
  • Geef het goede voorbeeld aan je kinderen. Er is een verhoogd risico op ADHD bij kinderen als ouders ook thuis continu aan het werk zijn op hun pc of mobiel.
  • Installeer een app die bijhoudt hoe vaak en hoe lang je je mobiel per dag gebruikt. Doordat je het registreert, ben je je ervan bewust.

Balans tussen werk en privé is een manier van leven

  • Kies in het leven twee mensen naar wie je echt luistert, de meningen van anderen zijn minder belangrijk.
  • Plan een route als je een verhaal houdt. Ook als je een afspraak hebt: wat wil je bereiken?
  • Kijk om je heen: heb oog voor het landschap, voor de mensen die je ontmoet.
  • Wees niet bang om niets te doen te hebben. Het idee dat we altijd druk moeten zijn zorgt ervoor dat we stress ervaren en onrustig worden als we even niets doen, terwijl die momenten juist erg belangrijk zijn!
  • Eindig je douche met twee minuten koud douchen, dan begin (of eindig) je de dag veel levendiger.
  • Ga dicht bij je werk wonen. Dan houd je meer tijd over.
  • Leg de lat hoog voor de dingen die je zelf maakt, maar lager voor de mensen om je heen.
  • Geniet regelmatig van alles wat je hebt bereikt in het leven; vier je successen.
  • Lees iedere avond.
  • Ga dicht bij de natuur wonen. De natuur brengt je hoofd en lichaam tot rust.
  • Hoe leuk het ook staat in je CV om een teamplayer te zijn: doe ook eens iets in je eentje.
  • Doe eens wat meer routinematig werk. Hoe meer je alles op dezelfde manier en tijd uitvoert, hoe minder stress.
  • Als je orde wilt, is onze neiging om alles op orde te maken. Orden alleen maar wat er werkelijk toe doet en waar je invloed op hebt. Dat geeft rust.

Met een heel aantal van deze tips kun je direct beginnen, maar besef ook dat het je niet zal lukken direct alles in de praktijk te brengen. Lees de tips over een tijdje nog eens en kijk wat voor jou gewerkt heeft en wat je nog wil veranderen. De balans tussen werk en privé bewaken ben je zelf bij.

 

Bron: https://www.inspireertbeterondernemen.nl/

Wil je elke 14 dagen

loopbaantips in je mailbox?

door loopbaan expert: Wouter Vanhove
Ontvang de tips!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *