Hoe werk je aan een betere work-life-balance?

We hebben het druk. Vroeg opstaan, lang onderweg, een veeleisende job, een druk privéleven, voldoende rusten… En dat allemaal in 1440 minuten per dag. Als je dit wilt combineren en daarbij nog wilt genieten van het leven, vraagt dit om een goede organisatie. Lukt dit niet, dan zul je ongetwijfeld terechtkomen in een sleur waar je moeilijk uit geraakt. Neem het heft in eigen handen met de volgende tips.

 

Werk thuis

Thuis werken is de laatste jaren erg in trek. Hoewel we in België nog wat achterop hinken, mogen 1 op de 4 kantoorwerkers af en toe hun job thuis uitoefenen. En het loont, want onderzoek toont aan dat thuis werken je productiever én gelukkiger maakt. Gedaan met lang in de files te staan en verlof te nemen voor dat bezoekje aan de tandarts! Het enige wat jij moet doen, is een goede werkplek inrichten en aan je omgeving duidelijk maken dat je niet zomaar gestoord mag worden.

 

Zeg neen!

We kunnen er niet genoeg op hameren. Loont de vraag of het aanbod niet de moeite, zeg dan nee. Jij hoeft je tijd of geld niet op te offeren voor een ander zijn voordeel. Je mag best aan jezelf denken op zo’n momenten. Als je op een vriendelijke manier uitlegt waarom het jou weinig oplevert, zal men je vast begrijpen.  Doen ze dit niet, dan ligt het niet aan jou…

 

Neem je werk niet mee naar huis

“Er ligt altijd meer werk voor ons klaar, we zouden altijd meer moeten werken en er is altijd meer werk dan wat we kunnen doen”, beweert Andy Grove van Intel. Een succesvolle ondernemer haalt veel voldoening uit zijn werk, maar beseft dat er daarbuiten ook nog waardevolle zaken bestaan. Deel je tijd daarom elke dag in volgens de aspecten die jij belangrijk vindt.

 

Doe wat je graag doet

Voetballen met kameraden, tangodansen, trompet spelen… Doe je iets graag, maar schiet het er vaak over omdat je te weinig tijd hebt? Maak er dan tijd voor! Zorg ervoor dat je wekelijks een aantal uren inplant om je hobby uit te oefenen. Beschouw het als een behoefte, want dat is het ook. Een mens heeft nood aan leuke en ontspannende activiteiten. Bovendien heb je nu wekelijks iets om naar uit te kijken. Je zult er gelukkiger van worden.

 

Deel je dagen in per thema

Het brengt een positieve routine in je leven. Doe zoveel mogelijk vervelende, grote of moeilijke taken aan het begin van de week en plan op vrijdagnamiddag iets leuks in. Zo breng je ritme in je werk en ben je mentaal voorbereid op al jouw taken. Dat brengt rust in je hoofd. Ook thuis kan je dit doen. Zonder minitieus te puzzelen aan je agenda, zijn de grote lijnen van je week altijd ingevuld. Zorg er wel voor dat je tijd vrij houdt voor onvoorziene omstandigheden.

 

Weg met de mailbox

Sommigen denken een voorsprong te kunnen nemen door thuis al wat mails te checken. Doe dit niet. Hoe meer mails je stuurt, hoe meer je er terug krijgt en des te meer tijd je verliest. Ook op het werk kun je zo een halve dag verspillen. Het helpt je echt niets vooruit. Plan korte mailmomenten in en hou je aan de vooropgestelde tijd. Laat de mensen maar wachten op jouw antwoord als het niet dringend is.

 

Stop met perfectionist te zijn

Als je perfectionistisch ingesteld bent, heb je oog voor het kleinste detail. Toch dragen die kleine zaken meestal niets bij aan het groter geheel. Hou je prioriteiten en grote doelen in de gaten. Door veel aandacht te besteden aan details, verlies je erg veel tijd. Daardoor zul je extra hard en lang moeten werken, waardoor je stress krijgt. Denk altijd na over de impact van jouw taken en deel op basis daarvan je tijd in.

“Door Loopbaanboost zag ik terug mijn positieve eigenschappen die ik jaren had weggestoken uit angst”

Getuigenis van Caroline Simons.  Lees hier haar volledige verslag van haar coaching bij Veerle uit Zemst.

Stop met multitasken

Als je denkt dat je met multitasken meer taken afrondt in een kortere tijdspanne, ben je grondig fout. Een onderzoek toont aan dat slechts 2% van onze samenleving efficiënt kan multitasken. Voor de andere 98% is het een slechte gewoonte die de aandacht sneller doet verslappen en op termijn de productiviteit vermindert.

 

Vermijd een overvolle agenda

Een te volle agenda heeft geen enkel nut. Vaak denken we meer te kunnen verwezenlijken door zoveel mogelijk in ons schema te verwerken. Fout! Je zal regelmatig teleurgesteld worden door onafgewerkte taken en dat zorgt alleen maar voor extra stress. Probeer 4 à 5 uren werk in te plannen en laat ruimte voor taken die mogelijk extra tijd vergen.

 

Bouw voldoende pauzes in

Het helpt je niet om tijdens de koffie verder te werken. Je bent pas productief als de batterijen van je brein voldoende opgeladen zijn. Een pauze is dus niet alleen een recht, maar ook een behoefte. Ga even wandelen of praat wat met je collega’s. Zorg ervoor dat je je hoofd leegmaakt. Zo lever je op termijn het meeste werk.

 

Vraag om hulp

Is de werkdruk even te hoog? Vraag dan aan een collega om een paar taken over te nemen. De meesten zullen dit zonder probleem doen. Als jij het wat kalmer hebt, kun je hetzelfde voor hem of haar betekenen. Het verbetert de sfeer en je zult flexibeler kunnen werken. Ook thuis kun je jouw gezin inschakelen om af en toe eens te koken of te poetsen. Een gezonde taakverdeling maakt iedereen gelukkiger.

 

Blijf bewegen

Een hele dag zittend werken en ’s avonds nog eens een paar uur in de zetel ploffen… Het is een nare gewoonte bij heel wat mensen. Hoewel het makkelijker is om niet te bewegen, maakt dit je luier, vermoeider en minder productief. Ga drie keer per week iets actiefs doen zoals joggen, zwemmen of fietsen. Ook op kantoor kun je meer bewegen door te wandelen tijdens je pauzes, op een andere afdeling te printen en de trap te nemen.

 

Ga op vakantie

Je zou minstens twee weken per jaar al je zorgen achter moeten laten. Nieuwe gebieden en gerechten ontdekken maakt een mens gelukkig. Ook als je niet echt een fervent reiziger bent kun je vakantie nemen. Ga er elke dag op uit of zorg ervoor dat je thuis voldoende leuke activiteiten inplant zodat jouw verlof elk jaar iets is om naar uit te kijken.

 

 

 

 

Gratis e-book "13 tips om je loopbaan te boosten"

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie Instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wil accepteren.

Privacy policy | Sluiten
Instellingen
LoopbaanBoost draait op SYS PlatformSYS Platform

Send this to a friend

Dag,

Ik deed zojuist mee aan de stresstest van Loopbaanboost.
Misschien ook eens leuk voor jou om mee te doen?

https://loopbaanboost.be/stresstest

Groetjes