Hoe stoppen met ’s nachts te piekeren over je job?

Behoor jij tot die categorie van mensen die ’s nachts liggen te piekeren over hun job?  Ze zeggen wel eens dat de beste ideeën buiten de werkuren worden gevonden.  Maar heel vaak wordt er ook negatief gepiekerd en dat veroorzaakt stress en angst.  Bij vele mensen is dit de oorzaak van hun slaaptekort.  Onderzoek toont aan dat slaapgebrek deze stress kan verergeren omdat het ook een negatief effect heeft op ons beoordelingsvermogen, kritisch denken, probleemoplossend denken en onze planning en organisatie.

 

Nood om ’s nachts minder wakker te liggen?  Probeer dan volgende 5 middeltjes om te voorkomen dat je midden in de nacht aan jouw job denkt:

 

Maak een to-do-lijst

Maak vlak voor je gaat slapen een to-do-lijst voor de komende dag en dagen.  Schrijf alles waar je aan denkt even op zodat je met een leeg hoofd de nacht kan ingaan.  Zo niet blijven deze niet opgeschreven taken rondspoken in je dromen met als gevolg dat je vaker wakker ligt.  Door zaken vooraf op te schrijven verkleint je de kans op piekeren tijdens de nacht en laat je de zaken los.  Leg daarom je to-do-lijstje naast jou op het nachtkastje, zodat je er steeds zaken kan opschrijven mocht dat nodig zijn.

 

Hou een dagboek bij

Vaak heb je voor het slapengaan nog heel wat emoties en gevoelens over de voorbije dag.  Die ene klant die nogal vervelend deed of die collega die plots naar je uitvloog.  Het kan helpen om jouw gevoelens hierover op papier neer te schrijven in plaats van er alleen maar over na te denken.  Zo ontlast je jezelf van deze gedachten en verminder je de kans om hier ’s nachts over te gaan piekeren.

Ook het opschrijven van enkele positieve ervaringen kan hierbij helpen.  Bijvoorbeeld zaken die je hebben doen lachen of waar je dankbaar voor bent helpen om een langere, kwalitatievere ononderbroken slaap te hebben.

 

Steun jezelf

Wat doe je als jouw kind een moeilijk examen voor de boeg heeft of een collega een slechte ervaring had tijdens zijn presentatie aan klanten?  Je stelt hen gerust.  Je bent vriendelijk, behulpzaam en bezorgt hen wat houvast en troost. Je laat hen zien dat het wel zal meevallen als het moment daar (opnieuw) is.  Op die manier doe je hun zelfvertrouwen stijgen.

Maar wat doe je als je zelf in deze situatie zit?  Dan gaan we er over piekeren en angst hebben.  Probeer hier hetzelfde te doen als bij je eigen kind of die collega, maar dan puur en allen voor jezelf.  Wees lief, mild en begripvol voor jezelf.  Spreek jezelf toe met positieve woorden van vertrouwen. Yes you can, weet je wel.  Op die manier vergoot je ook de kans om ’s nachts minder wakker te worden, badend in het angstzweet.

 

Doe een fysieke activiteit

Ga sporten.  Niet vlak voor het slapengaan, maar in de loop van je dag.  Probeer minstens 30 minuten per dag actief in beweging te zijn.  Op die manier toont onderzoek aan dat we niet alleen sneller in slaap vallen maar dat we ’s nachts ook minder wakker worden.

Zoek die beweging ook in je dagdagelijks patroon van een werkdag.  Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift.  Parkeer je auto wat verder van je werk zodat je nog een stuk te voet moet doen, sta wat vaker recht vanachter je bureau en doe dan een kort wandelingetje naar een collega in plaats van hem of haar een mail te sturen.

 

Mediteer

Zet je aan het mediteren.  Probeer volledig in het nu te zijn en je aandacht op je gedachten, gevoelen en lichamelijke gewaarwordingen te richten.  Laat je gedachten hiervan niet afwijken naar zaken die je afgelopen dag hebt gedaan of straks nog moet gaan doen.

Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de positieve effecten van meditatie op angst en stress. Zo werd er ontdekt dat zelfs kleine hoeveelheden mindful meditatie gedurende 10 minuten voor en na het werk gedurende twee werkweken) de geest kalmeerde en dat daardoor de slaapkwaliteit en de slaapduur verbeterden.

 

Werkstress is onvermijdelijk, maar het hoeft een goede nachtrust niet in de weg te staan!  Blijf je naar jouw gevoel nog steeds te veel piekeren over jouw job, dan kan een goed gesprek met een loopbaancoach ook helpen om hieraan te werken. Neem gerust contact met ons op.

Gratis e-book "13 tips om je loopbaan te boosten"

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

LoopbaanBoost draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches

Send this to a friend

Dag,

Ik deed zojuist mee aan de stresstest van Loopbaanboost.
Misschien ook eens leuk voor jou om mee te doen?

https://loopbaanboost.be/stresstest

Groetjes