Een gesprek met Kyana Smets over haar thesis over Chief Happiness Officers.

Meer en meer organisaties hebben oog voor het welzijn van hun medewerkers.  Sommige bedrijven gaan hierin al een stap verder en nemen hiervoor een Chief Happiness Officer aan.  Ooit al van gehoord?  Loopbaanboost kwam in contact met Kyana Smets.  Zij schreef een thesis over dit boeiende thema en onderzocht of deze functie een troef is voor bedrijven of gewoon een hype van het moment.

Wie ben je en wat heb je gestudeerd?

​​​Ik ben Kyana Smets, een 21-jarige vrolijke meid uit Pelt (België). Ik ben in juni met grote onderscheiding afgestudeerd aan Hogeschool PXL in Hasselt en behaalde een bachelordiploma in het Communicatiemanagement met afstudeerrichting Public relations en Voorlichting. Het is drie jaar durende opleiding waarbij doeners en durvers ondergedompeld worden in de wondere wereld van communicatie: communicatiecampagnes uitwerken voor externe (internationale) opdrachtgevers, creatieve oplossingen en strategieën pitchen voor een jury, een eigen evenement organiseren (ik organiseerde MEGA Buitenpret 2019, een springkastelenfestival, de opbrengst ging naar goed doel Akindo), bedrijfsbezoeken plannen in Londen, een stage van 3 maanden waar je proeft van het werkleven (ik liep stage bij technologiecampus Corda Campus in Hasselt).

 

Voor welk thesisonderwerp heb je gekozen en waarom? 

De laatste sprint binnen de opleiding Communicatiemanagement legde ik af met een onderzoek naar de Chief Happiness Officer in Vlaanderen. Werkgerelateerde stress vormt momenteel de grootste gezondheids- en veiligheidsuitdaging in Europa. (Van Hoof, 2017) Steeds meer bedrijven moeten opboksen tegen de negatieve gevolgen van stress, depressie, burn-out, bore-out, absenteïsme en presenteïsme. Een onderzoek van Ziekenfonds Partena bevestigt dat de mentale veerkracht van maar liefst 7 op 10 Vlamingen op tot bijna op is. (Het Laatste Nieuws, 2019) Deze veelvoorkomende problemen wakkeren aan om meer aandacht te schenken aan welzijn en werkgeluk op de werkvloer. Daarom wordt een nieuwe functie in het leven geroepen: de Chief Happiness Officer. Ik ging aan de slag met de onderzoeksvraag ‘De Chief Happiness Officer: een hype of een blijvende troef voor bedrijven?’ Ik verstuurde een enquête via LinkedIn naar Chief Happiness Officers, welzijn experts en bedrijven in het algemeen. In totaal hielpen 119 respondenten de CHO in kaart te brengen. Wat is het profiel? Welke taken voeren ze uit? Hoe communiceren ze met medewerkers? Maar belangrijker nog: waarom moet een bedrijf de overweging maken om een CHO in dienst te nemen?

 

Het beroep ‘CHO’ staat tweede op de lijst van nieuwe, veelbelovende beroepen van de Nationale Beroepengids. Daardoor kunnen we stellen dat CHO een job van de toekomst is. Toch is de functie nog maar weinig gekend. Tijd om daar verandering in te brengen met mijn bachelorproef. Werkgeluk is volgens Alexander Kjerulf, de Deense expert in werkgeluk, de sleutel tot succes. Niet alleen in crisistijden, altijd en overal zoekt een mens geluk op. Al zeker op de werkvloer. Hier verstrijkt een werknemer veel uren en hoopt hij voldoening te halen uit zijn job. Het is de plaats waar mensen zich belangrijk willen voelen omdat ze bijdragen aan een groter geheel. Een enorm hoge werkdruk en de impressie om onlosmakelijk digitaal verbonden te moeten zijn doen dit ideaalbeeld teniet. Een lelijk monster ligt op de loer: stress. Bedrijven beseffen meer dan ooit dat medewerkers mee het succes bepalen van hun onderneming. Ze hebben nood aan veerkrachtige werknemers die werkplezier ervaren en vervolgens het beste van zichzelf geven. Werkplezier en de Chief Happiness Officer gaan hand in hand samen. CHO’s streven naar de 5G’s: gelukkige, gezonde, gemotiveerde, getalenteerde en geïnformeerde medewerkers. Uit onderzoek blijkt dat een gelukkige medewerker 50% minder vaak ziek is, zes keer minder afwezig en negen zo keer loyaal. (Van Den Tempel, 2017) De medewerker haalt voldoening uit zijn werk en voert zijn werk beter uit, de onderlinge samenwerking verloopt soepel door een goede groepsdynamiek, het bedrijf behaalt betere resultaten en bouwt aan een sterk imago. Daarnaast worden klanten beter en vriendelijker te woord gestaan en efficiënter geholpen. Een positief imago uitstralen naar de buitenwereld, naar je klanten en potentiële werknemers gaat niet van vandaag op morgen. Dit gebeurt volgens een lange termijn strategie. Het is onmogelijk om successen te boeken als de kern van je organisatie niet juist zit: je huidige werknemers. Proactief geluk managen is een fulltime job. Daarom kunnen we besluiten dat de Chief Happiness Officer een blijvende troef is voor bedrijven. Daarom wil ik met mijn onderzoek het belang van de CHO op de agenda plaatsen.

 

Wat zijn de belangrijkste 3 zaken die je hebt vastgesteld uit je onderzoek?

De resultaten van mijn onderzoek bundelde ik samen in een persona, genaamd ‘Joy’. (Zie afbeelding bovenaan) De 3 belangrijkste zaken:

  1. 95% van de respondenten geeft aan dat conflicten in de organisatie ontstaan door een gebrek aan communicatie tussen werknemer en werkgever
  2. Volgens 65% van de respondenten heerst er onvoldoende aandacht aan verzuimgesprekken in een bedrijf of organisatie
  3. 48% en dus bijna de helft van het aantal CHO’s dat de enquête invulde hanteert geen welzijnsbeleid in het bedrijf of organisatie

Stel dat je morgen zelf CHO wordt bij een bedrijf, wat zijn dan zaken die je meteen zou toepassen?

Ik zou direct een geïntegreerd welzijnsbeleid uitstippelen dat strookt met de bedrijfsidentiteit. Met een welzijnsbeleid mikt een organisatie op ambitieuze en productieve medewerkers waardoor arbeidsongevallen en beroepsziekten vermeden kunnen worden én werknemers zich automatisch beter voelen op het werk. Het welzijnsbeleid mondt uit in een concreet actieplan wat de kwaliteit van de werkomgeving verbetert. Het actieplan moet in het bedrijfsplaatje passen en stroken met de bedrijfscultuur, de strategie en de waarden van het bedrijf. Het is een geïntegreerd verhaal waarbij zowel de werkgever, HR, CHO en werknemers bij betrokken zijn. Het welzijnsbeleid verbindt deze partijen met elkaar en toont aan op welke manier welzijn in het bedrijf geïntegreerd wordt. Bovendien dient een welzijnsbeleid als verbindende factor tussen leidinggevende en werknemer waardoor het probleem van een gebrek aan communicatie opgelost kan worden. Via het welzijnsbeleid krijgt de CHO een duidelijk overzicht over het welbevinden van de medewerkers, de CHO hoort de verkregen informatie door te spelen naar het management, tenzij het vertrouwelijk is. Ik zou een welzijnsbeleid opdelen in drie verschillende luiken: ‘stay well’, ‘manage wel’ en ‘be well’. ‘Stay well focust zich op preventie en het stimuleren van een gezonde leefstijl. ‘Manage well’ richt zich op de rol van de leidinggevende die via gesprekken moet polsen naar het welzijn van werknemers. ‘Be well’ gaat over de organisatie van het re-integratiebeleid. 

 

Daarnaast is het de uitdaging van een Chief Happiness Officer om van digitale onrust over te gaan naar digitaal comfort. Werknemers worden overspoeld met mails. Driekwart van de werknemers heeft moeite om zich te concentreren op het werk en ervaren de vele prikkels op de werkvloer als vervelend. Tijdens een stille dinsdag wordt er de afspraak gemaakt om een voormiddag de telefoons uit te schakelen, geen mails te checken, vergaderingen te verplaatsen en collega’s niet te storen zodat medewerkers hun taken ongestoord kunnen afwerken. De medewerkers concentreerden zich beter, waren energieker en haalden bij gevolg meer werkvoldoening. Natuurlijk vraagt dit concept om de volledige goedkeuring van de werkgever en om duidelijke communicatie naar belanghebbenden.

 

Daarnaast moeten werknemers nog te vaak veel verschillende kanalen volgen om de hoogte te blijven over het reilen en zeilen van de organisatie. Het is efficiënt als de organisatie zijn nieuws verzameld in slechts één kanaal, bv. een digitale nieuwsbrief. Het grootste voordeel van een nieuws-app is dat het een plek is waar al het nieuws samen komt: zowel bedrijfsnieuws als eigen afdelings- of teamnieuws en nieuws uit jouw regio of vestiging. Daarnaast beschikken de meeste nieuws-apps over een chat-functie waardoor collega’s met elkaar in verbinding staan en druk mailverkeer inperkt. Je hebt de mogelijkheid om je eigen nieuwsoverzicht samen te stellen. Je duidt zelf onderwerpen aan die in jouw interessegebied liggen. De app is uitgerust met slimme technologie die weet wie je bent, wat je doet en waar je werkt. Ook geeft deze digitale nieuwsbrief suggesties op basis van jouw klikgedrag en dat van jouw collega’s. Daarbovenop kan je interessante artikels opslaan om op een later moment te lezen. Een ander voordeel is dat nieuws-apps beschikbaar zijn op verschillende toestellen zoals je smartphone, tablet of PC. Je leest waar en wanneer je wilt. Dit is een handigheid voor non desk medewerkers. Werknemers moeten niet vrezen dat ze een belangrijk bericht over het hoofd hebben gezien dankzij notificaties wanneer er een nieuw bericht verschijnt. Bovendien kan je de nieuws-app integreren met je eigen bedrijfsapplicatie of koppelen aan praktische apps zoals een werkplanner, reservaties van vergaderzalen en nog veel meer. 

 

Heb je tips voor bedrijven die nog geen CHO hebben?  Wat kan de CEO of HR toch al toepassen?

Communiceren. Daar begint het mee. Het bedrijf moet tonen dat ze betrokken zijn met het welzijn van hun medewerkers. Het is belangrijk dat een organisatie de mate van tevredenheid van zijn werknemers meet. Zo weet het bedrijf waar het schoentje wringt en waar bijgestuurd moet worden. Deze taak kan de afdeling Human Resources op zich nemen. Het welbevinden van medewerkers kan achterhaald worden door persoonlijke gesprekken of via enquêtes. Ik raad de tool Intuo aan, deze helpt de prestatiebeoordelingen van je bedrijf weer te geven. 

 

Bedrijven zonder CHO zouden ook aandacht moeten schenken aan het opstellen van een communicatieplan. Uit mijn onderzoek blijkt dat werknemers nood hebben aan communicatie op regelmatige basis. Een communicatieplan bundelt doelen en afspraken die gecommuniceerd moeten worden zodat medewerkers steeds goed en duidelijk geïnformeerd zijn.

 

Tijdens COVID-19 hebben werknemers ondervonden dat sommige taken op een makkelijkere, minder tijdrovende manier opgelost kunnen worden. Denk maar aan het vergaderen via Teams of Zoom. Dit zouden bedrijven vaker moeten toepassen om werkbaar werk te bevorderen. 

 

Waar ligt de valkuil voor het hebben van een CHO in een bedrijf?

We moeten beseffen dat werkgeluk een individuele beleving is. Iedere werknemer heeft een andere, persoonlijke invulling bij het begrip ‘werkplezier.’ Daarom is het een illusie om te denken dat een CHO van iedere werknemer een gelukkige werknemer maakt. Het is zo dat een CHO middelen inzet om een zo aangenaam mogelijke werkomgeving te creëren waardoor werknemers zich bijgevolg beter in hun vel voelen. Het is een voordeel als een CHO werkzaam is in je bedrijf omdat hij/zij waakt over het welzijn en werkgeluk van medewerkers. Dit betekent echter niet dat de CHO aan zijn lot overgelaten mag worden door het management. Ze moeten samenwerken en overleggen. Samen zijn ze verantwoordelijk voor het optimaal functioneren van zowel organisatie als werknemers. Sterker nog, eigenlijk zou iedereen de CHO in zichzelf boven moeten halen en werkgeluk omarmen.

 

Je bent nu afgestudeerd.  Wat ga je nu doen?  Werken of nog bijstuderen?

Door mijn stage van 3 maanden in een fascinerende en dynamische communicatieafdeling heb ik de werkkriebels te pakken en kan ik niet wachten om steeds verbonden te blijven met mijn passie: communicatie. Het is wel zo dat de coronacrisis de zoektocht naar werk vermoeilijkt. Maar mijn motivatie en enthousiasme zijn ontembaar. Ik ga ervoor. Wie zoekt, die vindt. Bovendien ben ik voorstander van ‘blijvend leren’, ik wil mezelf graag bijscholen en heb brede interesses. Kortom, stilzitten staat niet in mijn woordenboek. Er zijn nog zoveel deuren om geopend te worden. 

 

Bedankt voor dit interview Kyana.  En veel succes met je toekomstige loopbaan!

Gratis e-book "13 tips om je loopbaan te boosten"

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie Instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wil accepteren.

Privacy policy | Sluiten
Instellingen
LoopbaanBoost draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches

Send this to a friend

Dag,

Ik deed zojuist mee aan de stresstest van Loopbaanboost.
Misschien ook eens leuk voor jou om mee te doen?

https://loopbaanboost.be/stresstest

Groetjes