Een Chief Happiness Officer aan het woord

We zijn begin januari 2020.  Buiten is het koud maar die kou verdwijnt meteen door de warme ontvangst die ik krijg van Charlotte Verschaeren van de iBizz Groep. Ik ben op zoek naar inspirerende voorbeelden over werkgeluk.  Online vond ik terug dat zij het thema werkgeluk een plaats heeft gegeven binnen haar organisatie.  En ik werd op mijn wenken bediend met tips & trics. 

 

Werken aan werkgeluk.  Het was niet meteen de eerste opdracht die Charlotte Verschaeren bij iBizz Groep, dochter van IT-consultancy-bedrijf Cronos, kreeg toen ze er 3 jaar geleden zelf ging solliciteren.

“Oorspronkelijk werd ik aangenomen voor rekrutering & selectie.  Daarnaast deed ik wat ondersteunend werk.  Maar al tijdens mijn sollicitatie was me duidelijk geworden dat dit bedrijf openstond voor initiatief en ownership. Je moest het alleen zelf initiëren.  Het bedrijf zou het niet voor mij doen.”

 

Het HR-beleid was vooral gericht op de harde kant van HR

En zo geschiedde.  Charlotte werkte een plan uit om het HR-beleid wat ‘mensgerichter’ te maken.  Niet dat hun medewerkers geen zorgen kregen, maar dat was eerder ad hoc dan gestructureerd.  Haar plan van aanpak dat ze bij Managing Partner Sam Bambust voorstelde, mocht ze gaan uitrollen binnen hun groep.

“Tijdens mijn studies psychologie was mij al duidelijk geworden dat ik iets mensgericht wilde gaan doen.  Het was pas na wat eerste werkervaringen en een wereldreis dat ik voor mezelf wist wat ik écht wilde gaan doen.  Een zakelijk bedrijf wat meer menselijk maken door initiatieven en tools aan te reiken waardoor iedereen zich meer geapprecieerd en gezien voelde.  Het leek me dan ook een grote opportuniteit om dit binnen de groep te gaan uitrollen.”

 

Communicatie is de rode draad door alles

En zo is haar functie ‘Chief Happiness Officer’ ontstaan.  De eerste weken van haar nieuwe opdracht ging ze vooral in gesprek met verschillende medewerkers.  Uit die gesprekken leerde ze vooral dat medewerkers vooral nood hadden aan aandacht en bewustwording.  Aandacht in de zin van veel spreken en het horen dat ze echt een meerwaarde zijn voor de organisatie.  Bewustwording op vlak van hun capaciteiten.  Daarnaast werd ook het onboardingsproces gefinetuned, werden er ontwikkelgesprekken ingezet, werd er meer rekening gehouden met de talenten, wensen en verlangens met betrekking tot doorstroom, werden er opleidingstrajecten opgezet voor starters, leidinggevenden,…

“Zo zijn we bijvoorbeeld onze leidinggevenden gaan vragen om meer gesprekken met hun eigen medewerkers te gaan voeren.  Eén keer per kwartaal was daarbij een richtgetal, geen verplichting.  We ontwikkelden ook een aantal opleidingstrajecten waarbij de softskills van onze medewerkers verbeterd werden. We bekeken werkgeluk ook in de ruimere context.  Daarom organiseerden we infosessies rond gezondheid en slaap en moedigen we medewerkers aan om tijdens de lunchpauze een frisse neus te halen en samen te wandelen of sporten.”

 

Sinds kort heeft Charlotte beslist om de titel van Chief Happiness Officer niet meer te dragen.

“Uiteraard liep niet alles vlekkeloos in de uitrol.  Zo merkte ik dat medewerkers, door mijn titel van Chief Happiness Officer, van mij gingen verwachten dat ik hen gelukkig ging maken.  Terwijl werkgeluk voor mij net het omgekeerde betekent: Het betekent voor mij dat onze medewerkers in beweging komen.  Dat ze eigenaar worden over hun eigen loopbaan binnen ons bedrijf.  En dat ze door eigen initiatieven te nemen zelf inspraak hebben in hun toekomst.  Ik bood hen enkel hulpmiddelen aan via advies en vandaag de dag ook via coaching.  Het is ook een proces waar je continu mee moet bezig zijn.  Anders verdwijnen de goede voornemens snel.”

 

Ik ben onder de indruk van Charlotte haar aanpak en expertise.  Zelf zei ze dat ze van ‘denker’ naar ‘doener’ geëvolueerd is.  En dat zag ik aan haar verwezelijkingen.  Is er nog werk?  Uiteraard.  Maar is er, om het met haar woorden te zeggen, “beweging” in het verhaal: absoluut!  De meeste zaken heeft ze vanuit haar buikgevoel in gang gezet.  Omdat ze zichzelf continu bijschoolt via training, boeken en podcasts, weet ze intussen wel wat mensen belangrijk vinden.

Bedankt voor je tijd Charlotte en veel succes verder met de boost van je eigen loopbaan😊

 

Heeft u als bedrijf ook zo iemand nodig, een sparringpartner over hoe je zelf zo’n beleid kan uitzetten.  Contacteer me dan gerust via wouter@loopbaanboost.be

Wouter Vanhove, januari 2020.

Expert in werkgeluk

Wat zou het voor jouw organisatie betekenen als medewerkers elke dag stralend van geluk aan het werk zijn? Werkgeluk draagt bij aan een hogere arbeidsproductiviteit en een grotere klantentevredenheid.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie Instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wil accepteren.

Privacy policy | Sluiten
Instellingen
LoopbaanBoost draait op SYS PlatformSYS Platform

Send this to a friend

Dag,

Ik deed zojuist mee aan de stresstest van Loopbaanboost.
Misschien ook eens leuk voor jou om mee te doen?

https://loopbaanboost.be/stresstest

Groetjes