De basis van een assertieve collega

Het is voor velen niet makkelijk om assertief te zijn. Je wilt niet te arrogant overkomen, je wilt niet kwetsen… Maar je kan heus wel je zegje doen zonder al deze negatieve gevolgen. Onthoud dat het om je job gaat en dit niet hoeft te betekenen dat je ook in je privéleven graag de confrontatie aangaat. Wij geven jou enkele tips om op een beschaafde manier voor jezelf op te komen.

 

1)Denk na vooraleer je de confrontatie aangaat.

Reageren op impuls en emotie is absoluut af te raden. Als er iets gebeurd wat jou niet zint, trek je dan even terug om na te denken over hoe ernstig de situatie is.

 

2)Hang niet het slachtoffer uit.

Door jezelf constant in een calimero positie te plaatsen, zul je jouw gesprekspartner op de zenuwen werken. Zoek rationele argumenten in plaats van het zo persoonlijk op te vatten.

 

3)Spreek met dezelfde energie.

Als iemand ongeplezierd en met verheven stem je vraagt wat er aan de hand is, antwoordt je beter niet met een zachte en zielige toon. Recht de rug en spreek met even veel energie. ‘Je hebt gelijk, sorry, dit had niet mogen gebeuren.’ Hierdoor dwing je meer respect af en kom je geloofwaardiger over.

 

4)Leer nee zeggen.

De meest succesvolle ondernemers hebben zich deze kunst eigen gemaakt. Loont het voorstel niet de moeite, kost het teveel tijd, brengt het niets op, ga er dan simpelweg niet op in. Dat is in het begin vervelend, maar als je vriendelijk blijft en een gegronde uitleg geeft, zal niemand je dit kwalijk nemen.

 

5)Communiceer.

Velen hebben de reflex om volledig dicht te klappen als er een confrontatie dreigt. Doe dit niet, want onderhuidse spanningen zijn op termijn veel schadelijker. Zorg dat je blijft communiceren en vertel op een constructieve en vriendelijke manier wat er op je lever ligt. Zo is de kans veel kleiner dat jullie dagenlang niet samenwerken omwille van dat ene euvel.

 

6)Bedank de ander voor zijn of haar eerlijkheid.

Het zal bijdragen tot een vrije sfeer waar problemen openlijk besproken kunnen worden. Neem de kritiek van een ander op als feedback en bedank hen hiervoor. Je zult zien dat dit het makkelijker maakt om in de toekomst zelf je opmerkingen op tafel te gooien.

 

Training Assertiviteit en Zelfvertrouwen

Gratis e-book "13 tips om je loopbaan te boosten"

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *