Basistips voor een betere communicatie op de werkvloer

John Lund werkte als professor in 27 verschillende landen en deed onderzoek naar het verbeteren van menselijke relaties en geloof.  Hij is dus een veelgevraagd persoon om lezingen te geven. In één van zijn lezingen geeft hij tips om vlot te communiceren in een bedrijf.

 

Uit zijn presentaties blijkt dat goede communicatie niet moeilijk hoeft te zijn. “Communiceren doe je niet om begrepen te worden, maar wel om niet misbegrepen te worden”, aldus Lund. De Amerikaan beantwoordt twee basisfenomenen van communicatie in de bedrijfscontext.

 

Hoe begin je een zakelijk gesprek?

Volgens Lund willen mannen en vrouwen 3 zaken weten over jou alvorens ze een gesprek met je aan gaan.

  1. Ligt het onderwerp waar je over gaat praten gevoelig?
  2. Hoe lang duurt het?
  3. Als je klaar bent, wat verwacht je dan precies van mij?

 

Als men deze drie zaken niet op voorhand weet, dan zullen ze excuses verzinnen om het gesprek te vermijden. Dit geldt zeker voor managers, want zij willen precies weten wat de uitkomst van het gesprek is voor ze zich comfortabel voelen. Dat heeft te maken met het feit dat deze mensen erg resultaatgericht en efficiënt willen werken. Door een goede inschatting van het gesprek te maken, besparen ze tijd en weten ze of het de moeite loont.

 

Hoe kan je hier dan concreet op anticiperen? Stel dat je je baas belt, dan kan je bijvoorbeeld openen met de zin: “Ik besef dat je het erg druk hebt, maar ik heb enkel 3 minuten van je tijd nodig om te praten over onderwerp x.” Dit is de perfecte manier om efficiënt te communiceren. Zo voelt je gesprekspartner zich gerust en zal hij of zij openstaan om te luisteren naar jouw verhaal. Doe je dit niet, dan is er een kans dat je een antwoord krijgt zoals “nu even niet” of “zet maar op mail”.

 

Hoe interpreteer ik de communicatie van anderen?

 Volgens Lund is de manier waarop we anderen hun boodschap interpreteren gebaseerd op de volgende drie zaken:

  1. 55 procent is gebaseerd op gezichtsuitdrukking en lichaamstaal
  2. 37 procent is gebaseerd op de stemklank
  3. 8 procent is gebaseerd op de woorden die men zegt

 

Deze cijfers tonen het belang van lichaamstaal aan. Bij vrouwen ligt dat percentage zelfs nog hoger. Daarom is het nuttig om in kaart te brengen welke gebaren je maakt en met welke stemhoogte je spreekt. Dat kan je doen door bijvoorbeeld een kleine spiegel op je bureau te zetten. Zo kan je tijdens het telefoneren je eigen lichaamstaal bestuderen. Deze bewustmaking zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld vanzelf meer gaat lachen, wat de communicatie altijd bevordert.

bron: www.forbes.com

Wil je elke 14 dagen

loopbaantips in je mailbox?

door loopbaan expert: Wouter Vanhove
Ontvang de tips!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *