7 tips om zaken minder persoonlijk te nemen

Welk type persoon ben jij het meest?  Het type dat elke vorm van negatieve feedback meteen zeer persoonlijk neemt of kan jij negatieve feedback wel horen zonder je daarbij meteen aangevallen te voelen?  In het eerste geval, lees zeker verder.  In het tweede geval: bekijk welke van de tips van hieronder jij reeds onder de knie hebt.

Veel mensen nemen zaken te vaak te persoonlijk op.  Dat kan enerzijds aan de persoon liggen die de feedback geeft.  Dit kan, en dit is vaak het geval, ook liggen aan de persoon zelf die zich te veel aangesproken voelt.

Hoe kan je nu die druk van je schouders halen als er iets negatiefs gebeurt?  Probeer misschien de zaken eens op een andere manier te bekijken.  Ziehier 7 tips om je helpen om zaken niet langer persoonlijk te nemen:

 

  1. Train je brein om anders naar negatieve zaken te kijken

Probeer feedback te bekijken als iets positiefs.  Hiervoor moet je jouw brein gaan trainen.  Jouw brein heeft zich namelijk zo ingesteld dat het op een bepaalde manier reageert als het zich bedreigd voelt.  Een natuurlijke reactie is dat je jezelf omlaag haalt bij tegenslagen of negatieve feedback.  Je brein is getraind om bij dit soort situaties op dezelfde manier te gaan reageren.  Probeer hier vanaf nu komaf mee te maken.  Doorbreek deze negatieve spiraal door op een positieve manier naar deze zaken te kijken.  Op die manier train je je brein anders met deze zaken om te gaan.  Bijvoorbeeld: maak je brein wijs dat dit soort van negatieve feedback je alleen maar sterker en rijker maakt als mens.  Op die manier ga je jouw brein laten geloven dat dit een positieve gedachte is en zal je na een maand al totaal anders op dergelijke zaken reageren!

 

  1. Laat het los om met iedereen vriend te willen zijn.

Je hoeft niet iedereen leuk te vinden.  Vaak heb je de neiging om voor iedereen goed te willen doen en door iedereen graag gezien te zijn.  Dit is in de praktijk niet mogelijk.  Besteed enkel aandacht en tijd aan mensen die de rol van jouw ‘vriend of vriendin’ echt verdienen.  Tegen zij die niet tot deze kring behoren, blijf je gewoon zo ver mogelijk weg.  Zitten deze mensen wel nog op je werk, beperk dan het contact tot het nodige minimum en blijf vooral professioneel.

 

  1. Neem afstand wanneer iemand iets zegt wat je niet leuk vindt

Probeer niet meteen een conclusie te trekken.  Probeer goed te analyseren wat er precies tegen jou gezegd is.  Vaak gaat de feedback over iets wat mensen op jou gaan projecteren, maar gaat het in essentie over kritiek op een situatie.  Door even tijd te nemen, kan je dit makkelijker inschatten.  Doe dit niet als je zelf te emotioneel bent.  Want dan trek je vaak foute conclusies.  Probeer het echt zakelijk te bekijken.  En weet dat je nooit voor iedereen goed kan doen. Dus ook al is iemand boos op jou.  Dit is niet het einde van de wereld. Als je niet echt weet hoe je moet reageren, stel jezelf dan de vraag: “Heeft de feedback waarde voor mij?”, “Kan ik ervan leren/groeien?” of “Gaat de feedback echt op mij of over iets anders?”.

 

  1. Harde roepers ligt het probleem vaak bij henzelf

Vaak zijn personen die harde oordelen vellen tegen anderen, zelf zeer onzeker of boos en willen ze de controle blijven bewaren.  Vaak zijn hun frustraties zelden rechtstreeks aan jou gericht, maar  doen ze die dingen enkel vanwege zichzelf.  Een grof woord of harde taal zegt meer over hen dan over wie jij bent als persoon.  Het is vaak geen echte weergave van de realiteit, maar een zeer gekleurde, vaak overdreven versie.  Het gaat dus heel vaak niet over jou!

 

  1. Opbouwende feedback is positief bedoeld!

Vaak schieten we bij feedback meteen in onze negatieve gevoelens (niet meer doen, zie tip 1 hierboven).  Hierdoor horen we vaak niet dat sommige feedback opbouwend is bedoeld.  Met andere woorden: de feedback is bedoeld om jou als persoon te doen groeien.  Je krijgt een kans om volgende keer beter te doen.  Leer ook dat opbouwende kritiek nooit bedoeld is om je te kwetsen, eerder om je te helpen.  Bekijk het als een groeikans!  Zo zal je de feedback minder persoonlijk aanvoelen.

 

  1. Bewonder vooral jezelf.

Leer vooral jezelf graag te gaan zien.  Bekijk jouw sterke punten, jouw talenten, jouw beste competenties.  Deze vormen jouw kracht om minder afhankelijk te zijn van wat anderen over jou vinden of denken.  Laat niemand afbreuk doen aan jou als persoon!  Wees trots op de persoon die jij bent.  Geen enkele feedback zal hier aan kunnen raken.

 

  1. Je hoeft het niet altijd met iedereen eens te zijn.

Je hoeft niet altijd dezelfde mening te hebben.  Het kan dus perfect zijn dat anderen het anders zien.  Beschouw dit niet als een persoonlijke nederlaag.  Iedereen heeft het recht op een eigen mening.  En jij hebt het zeker niet altijd bij het foute eind.  Belangrijk is natuurlijk dat je jouw mening kan verkondigen en verdedigen zonder daarbij persoonlijk te worden of mensen op hun persoon aan te vallen.  Daar moet je zelf alert voor zijn, zeker als anderen dit op jou toepassen.

 

 

Gratis e-book "13 tips om je loopbaan te boosten"

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie Instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wil accepteren.

Privacy policy | Sluiten
Instellingen
LoopbaanBoost draait op SYS PlatformSYS Platform

Send this to a friend

Dag,

Ik deed zojuist mee aan de stresstest van Loopbaanboost.
Misschien ook eens leuk voor jou om mee te doen?

https://loopbaanboost.be/stresstest

Groetjes