Ik volgde ooit een webinar van Arjan Banach waarin hij tips gaf om medewerkers steviger aan een organisatie te binden. Ik overloop zijn tips en kruid ze met mijn eigen inzichten.
- Geef medewerkers betekenisvol werk
Toon jouw medewerkers waaraan hun werk precies bijdraagt. Zorg dat ze steeds ervaren dat zij hét verschil maken. Dat ze impact hebben. Denk ook na welke maatschappelijke waarden jouw organisatie heeft. Dat geeft de werkbetekenis van de medewerkers extra kruiding. Voorzie ook tijd voor medewerkers om aan een sociaal project te werken tijdens hun arbeidstijd.
- Zet medewerkers in op hun talenten
Vergeet de stugge jobomschrijvingen waar enkel de witte raaf in past. Vertrek vanuit de talenten van jouw medewerkers. Durf een job kneden vertrekkende vanuit de sterktes van jouw medewerkers. Jobcrafting heet dat. Verkoop de missie, visie en waarden van je organisatie en zoek naar medewerkers die zich daarin herkennen.
- Geef medewerkers autonomie
Geef hen duidelijke doelen en haalbare doch ambitieuze targets die ze binnen een bepaalde periode dienen te bereiken. Ondersteun hen in deze tocht. Maar laat hen vrij in de uitvoering hoe ze dit graag willen bereiken.
- Zorg voor transparante communicatie
Wees duidelijk in al je communicatie. Communiceer zo kort mogelijk en laat niet je kennis van powerpoints of een onderwerp etaleren, wel de transparantie van de boodschap. Denk na over openbare plaatsen waar alle medewerkers aan alle info kunnen. Beperkt het aantal communicatiemiddelen en zorg dat iedereen makkelijk toegang heeft tot de communicatieplatformen van jouw organisatie. Hoe transparanter de communicatie, hoe beter mensen weten wat er speelt.
- Zorg voor dienend leiderschap
Gedaan met leidinggevenden die met top down leiderschap alles van boven naar beneden droppen. Een modern bedrijf draait op leidinggevenden die bezig zijn met hun team. Die zorgen dat hun team in de beste omstandigheden met de beste middelen en ondersteuning hun job kunnen uitvoeren. Stimuleer hierbij een open feedback cultuur.
- Zorg dat er positieve verhalen over jouw organisatie worden verteld.
Zorg in de eerste plaats dat er positieve verhalen kunnen ontstaan. Stimuleer mensen om dit te delen binnen hun netwerk. Het boost de employer branding van je organisatie. Geef medewerkers de kans om hun verhalen en ideeën te delen. Bijvoorbeeld door het tijdens meetings kort te durven bevragen of door aan de koffiemachine bewust hiernaar te vragen.
- Zet in op psychologische veiligheid
Creëer een open, veilige werkomgeving waar medewerkers zichzelf kunnen zijn en zonder angst hierover kunnen spreken. Geef zelf het voorbeeld als leider om jezelf open op te stellen en vertel af en toe eens iets kwetsbaars over jou. Het maakt je authentieker.
Wouter Vanhove
Inspiratie: http://blog.sprekershuys.nl/arjen-banach-vlog/