7 manieren om in 2021 met meer positieve gedachten door je leven te gaan

Hoe zit dat met jouw gedachten?  Zijn deze vaak negatief? Bekijk je de zaken vaak eerst vanuit het negatieve?  Vind je het moeilijk om iets positiefs te bedenken?  Laat je leven niet bepalen door negatieve gedachten!  Negatieve gedachten wegen op jou als persoon, zowel fysiek als mentaal.  Heb je op de vorige 4 vragen minstens 2 keer ‘ja’ geantwoord?
Bekijk dan even onze tips om in de toekomst jouw gedachten en gewoonten vanuit een positieve mindset te bekijken.

 

  • Ga op zoek naar de goede kanten van elke zaak

Hoe slecht je iets ook kan bekijken, ga steeds op zoek naar de positieve kant van het verhaal.  Laat je desnoods bijstaan door een positieve buddy die van nature positief in het leven staat.  Maak hier een gewoonte van.  Gooi die negatieve gedachten overboord en kijk steeds naar het positieve, hoe klein of groot deze zaken ook zijn.

Vraag je bijvoorbeeld af welk nieuws je vandaag blij heeft gemaakt, welk eten dat je vandaag gesmaakt heeft, welke positieve mensen je misschien ontmoet hebt, welke leuke situaties je vandaag hebt meegemaakt, welk online bericht je vandaag heeft doen glimlachen.

 

  • Koppel jezelf los van jouw negatieve gedachten

Kan het kwaad als je toch nog vaak negatieve gedachten krijgt, ook al ben je overtuigd dat het tegendeel waar is?  Erken je negatieve gedachten, durf ze benoemen alsof het een andere persoon is. Zoals ‘Oh, kijk daar heb je slechte gedachten’. Op die manier kan je ook makkelijk vragen om te verdwijnen.

Maar laat deze negatieve gedachten je leven niet bepalen.  Negatieve gedachten zullen jou nooit definiëren.  Het maakt niet uit hoe sterk of krachtig ze zich voelen, hun grip op jou is tijdelijk en heeft geen invloed op je werkelijke vaardigheden.

Start met positief denken.  Dat kan bijvoorbeeld al door mensen om je heen op een positieve manier te benaderen.  Je kan al heel snel het positieve virus verspreiden door bijvoorbeeld beleefd te zijn, door écht te luisteren in een gesprek, door enthousiast te zijn, door je hulp aan te bieden, door iemand een compliment aan te bieden,…

 

  • Pak je probleem bij de wortels aan

Probeer de oorzaak van jouw negatieve gedachten te achterhalen.  Zo pak je het probleem aan bij de wortel en is de kans op herval kleiner.  Misschien stel je jezelf te vaak open aan triggers die jouw negatieve gedachten veroorzaken.

Misschien heb je te veel last van angst?  Angst kan je hoofd vaak met negativiteit vullen en je kunt jezelf er zelfs van overtuigen dat al je angsten zullen uitkomen.

Misschien is het een gewoonte geworden om negatief te denken?  Als dit al te lang aansleept, wordt het ook moeilijk om hiermee te stoppen. Let daarom op met te negatief getinte online kanalen zoals krantensites of sociale media sites.

Misschien zit je in een negatieve omgeving?  Op die manier neem je maar al te gauw hun gedachten over alsof deze normaal zijn.   Vermijd daarom bepaalde collega’s of vrienden of familieleden.

Misschien neem je te veel emotionele bagage mee uit je verleden?  Op die manier wordt je er van weerhouden om betere denkpatronen aan te gaan.

Ga op zoek naar een positieve omgeving die open staat voor positieve zaken.  Het zal jouw aanpassing alleen maar makkelijker maken.

 

  • Focus op het nu

Je kan wel plannen maken over een geweldige toekomst met succes in je job en veel warmte in je sociale leven, maar weet dat je nooit echt de toekomst kan voorspellen.

Idem voor het nadenken over het verleden. Dat is in zekere mate sterk om van daaruit te gaan leren.  Anderzijds hoeft te veel focussen op dat verleden ook weer niet.

Focus je vooral op het nu.  Leef van dag tot dag en probeer van alles wat je nu overkomt te genieten.  Omarm alledaagse uitdagingen en bedenk dat wat je vandaag doet er meer toe doet dan wat je in het verleden hebt gedaan.  Het zal dan ook jouw toekomst meer kleur en vorm geven.

 

  • Verander jouw lichaamstaal

Lichaamstaal speelt een grote rol in ons positief denken.  Sommige onderzoeken bevelen zelfs bepaalde lichaamsbeweging aan voor depressieve stoornissen. Ook glimlachen helpt stress in het lichaam te verminderen vanwege de spieren die specifiek zijn ingeschakeld als je lacht.

 

Daarom is lichaamstaal een zeer krachtig middel. Het is een uitstekend hulpmiddel voor communicatie en empathie, en het kan zelfs meer zeggen dan je woorden soms kunnen.

Probeer daarom je lichaamstaal positief te laten zien: laat je schouders zakken, glimlach meer, kruis nooit je benen of armen in een gesprek, …  Allemaal zaken die als positief overkomen bij de ander én bovendien jouw eigen stressniveau verlaagt.

 

  • Spreek positief, niet negatief

Vaak versterk je jouw negatieve gedachten door de negatieve zaken die je tegen jezelf zegt.  Bijvoorbeeld  ‘Ik denk niet dat ik dat kan’, ‘Ik ben zo’n warhoofd, sloddervos’ (of een andere negatieve eigenschap), ‘Daar ben ik altijd slecht in.’

Het overmatig gebruik van deze zinnen doen je op den duur echt geloven dat dit zo is en dat het niet anders kan.

Gebruik positieve affirmaties als je over jezelf praat. In plaats van jezelf neer te halen, kies je voor neutrale uitspraken, zoals:

  • Ik weet niet hoe ik dat moet doen.
  • Dat was een fout van mijn kant.
  • Ik doe die taak niet op mijn gemak.
  • Ik leer nog steeds hoe dat werkt.

 

  • Beweeg!

Even afronden met een cliché.  Je kan de groei van feel good hormonen extra stimuleren door beweging.  Je hoeft geen marathons te gaan lopen of geen Mount Everests te gaan beklimmen (tenzij je dat écht wil natuurlijk), het volstaat al om met 20 tot 30 minuten dagelijkse beweging meer positieve gedachten te ontwikkelen.

Dus ga zwemmen, dansen, wandelen, joggen, yoga doen, tuinieren, klussen, fietsen, trappen lopen in plaats van de lift te nemen,…

 

 

Let wel, jouw negatieve gevoelens opkroppen is ook niet goed.  Leer er op die manier mee omgaan dat je ze durft benoemen en dat ze jou als persoon niet gaan beheersen.

Zoek een vriend, familielid of een andere persoon die je vertrouwt om over je gevoelens te kunnen praten.  Als praten in het begin moeilijk is, kun je in een dagboek schrijven over jouw gevoelens.  Later kan je dan nog de stap naar een fysiek persoon zetten.

En ja, ook een loopbaancoach kan je helpen om op je werk minder negatief rond te lopen.  Op die manier leer je om zaken sneller anders te bekijken en om positieve alternatieven te horen.  Laat je snel horen als we iets voor jouw kunnen betekenen.

 

 

 

Gratis e-book "13 tips om je loopbaan te boosten"

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

LoopbaanBoost draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches

Send this to a friend

Dag,

Ik deed zojuist mee aan de stresstest van Loopbaanboost.
Misschien ook eens leuk voor jou om mee te doen?

https://loopbaanboost.be/stresstest

Groetjes