5 manieren om na je werk te ontspannen

Heb je ooit dagen dat je van plan bent om heel productief te zijn als je thuiskomt na je werk, maar in plaats daarvan de hele avond tv kijkt of op sociale media zit?
Soms worden we zo moe van de afgelopen werkdag dat we alleen maar niet inspannende activiteiten willen doen als we thuiskomen om onszelf een welverdiende pauze te gunnen.  Maar helaas werkt dit niet productief en geeft je dit na een tijdje ook een uitgebrand en onvervuld gevoel.
Of nog erger: bij het thuiskomen blijven we heel de avond in werkmodus door een hele avond gewoon te blijven doorwerken aan onafgewerkte dossiers of die overvolle mailbox.
Om aan dit soort van cycli te ontsnappen kan je best jouw dagelijkse routine aanpassen met enkele actieve veranderingen.  Op die manier voel je je productiever én heb je ’s avonds ook meer energie, wat je stressniveau verlaagt en jouw slaapkwaliteit verbetert.

 

Ziehier enkele tips die het saaie, vermoeiende patroon van jouw after-work-tijd kunnen verbreken:

 

  1. Ga wandelen zonder je smartphone

Doe na het avondeten een avondwandeling met jezelf, met je partner of één van je kinderen.  Een beetje beweging na een hele dag stilzitten (vaak) zal je goed doen.

Oh ja, vergeet je smartphone niet thuis te laten.  Focus op je beweging en op je metgezel.

 

  1. Schakel e-mailwaarschuwingen uit

Controleer je werkmails nooit nog ’s avonds.  Dit bezorgt je alleen maar extra stress.  ’s Avonds is het me- en/of family-time!  Schakel daarom al je professionele meldingen uit zodat je tot voldoende rust kan komen om er morgen weer een productieve dag van te kunnen maken.

 

  1. Plan plezier ook tijdens weekdagen.

Plan niet alleen in het weekend leuke uitstapjes of leuke activiteiten.  Durf ook op een avond in de week leuke sportactiviteiten of afspraken met vrienden plannen.  Het geeft je week wat extra dynamiek en op deze manier zal je ook in de week je hoofd volledig kunnen laten ontspannen van de dagelijkse sleur.

 

  1. Start een nieuwe hobby.

Wat doe je graag?  Ga hiermee aan de slag.  Op die manier heb je een leuke uitdaging.  Sluit je eventueel aan bij verenigingen.  Leer piano spelen, ga dansen of fitnessen, doe aan cultuur, ga koken, volg een online cursus,…

 

  1. Verwen jezelf

Niet alleen het weekend dient om jezelf te verwennen.  Ook in de week mag je deze momenten inplannen.  Neem een bad, steek wat kaarsen aan, doe een gezichtsmasker op, zet je favoriete muziekgroep op, lees een goed boek. Laat je eens volledig gaan.

 

Nog meer nood om te kunnen ontstressen.  Onze loopbaancoaches helpen je graag verder!

Gratis e-book "13 tips om je loopbaan te boosten"

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

LoopbaanBoost draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches

Send this to a friend

Dag,

Ik deed zojuist mee aan de stresstest van Loopbaanboost.
Misschien ook eens leuk voor jou om mee te doen?

https://loopbaanboost.be/stresstest

Groetjes