12 tips om werkstress de baas te blijven

Steeds meer werknemers gaan gebukt onder stress.  Het Betere Werken lijstte voor ons twaalf tips op om werkstress de baas te blijven.

1. Besef dat je stress soms kunt vermijden
Een gebeurtenis geeft uit zichzelf geen stress, maar de gedachte die je erover hebt wel. Welke gedachten heb je over een situatie die stress oproept? En helpen deze gedachten je, of maken ze de situatie alleen maar erger? Vraag jezelf af of het helpt om die steeds te herhalen. Persoonlijk leiderschap en stressmanagement kunnen je daarbij helpen.

2. Bewaak je grenzen goed
Het is belangrijk om aan te voelen wanneer iets voor jou te veel wordt. Luister daarom goed naar de signalen van je lichaam of naar je eigen gedachten. Als je aan het malen bent over je werk, dan is dat een teken dat het werk je boven het hoofd groeit. Neem dan even de tijd om stil te staan en je adem vanuit je buik te laten komen. Schakel vervolgens terug naar een lagere versnelling.

3. Sluit bewust je werkdag af
Door je werkdag bewust af te sluiten, kun je deze beter achter je laten. Kijk daarvoor terug op wat je allemaal hebt afgerond. Ook noteer je wat je de volgende dag wilt doen en wat je niet wilt vergeten. Daardoor kun je al die taken loslaten en rust creëren in je hoofd.

4. Maak je hoofd leeg voor het slapengaan
Het helpt als je aan het eind van de dag alle losse eindjes hebt weggewerkt. Desnoods leg je daarvoor een pen en papier op het nachtkastje om te noteren wat je invalt. Als je je dag op die manier afsluit, is het eenvoudiger om alle beslommeringen los te laten. Wanneer je aan het eind van de dag deze losse eindjes een plek geeft, kunnen je hersenen die zaken loslaten.

5. Zorg voor een afwisseling tussen bewegen en denken
Iedereen moet af en toe fysiek en mentaal even bijtanken. Door bewegen en denken voldoende af te wisselen, houd je het energieniveau op peil. Bij veel mensen schiet bewegen er echter bij in, terwijl je hierin kleine stapjes kunt zetten. Bijvoorbeeld door te wandelen naar de printer of ’s avonds even in de tuin te werken. Dit zorgt weer even voor afstand tot je werk.

6. Schakel je collega’s in
Zit je met je handen in het haar? En heb je geen idee hoe je die berg aan werk kunt verminderen? Dan is het geen schande om anderen om hulp te vragen. Gebruik je collega’s als klankbord en zoek samen naar oplossingen. Misschien dat je bepaalde werkzaamheden helemaal niet hoeft te doen of minder prioriteit blijken te hebben.

7. Zeg vaker nee
Soms schuilt de oplossing in één enkel woord: nee. Als je weet dat dit moeilijk voor je is, vraag dan even of je erover mag nadenken. Vervolgens geef je dit antwoord dan later op de dag of op een volgende werkdag. Dit geeft meer ruimte in je planning en leidt tot minder stressvolle situaties.

8. Wissel lastige en leuke taken af
Jezelf belonen is een andere manier om werkstress de baas te blijven. Beloon jezelf bijvoorbeeld voor het afronden van een lastige taak. Als je die hebt afgerond, plan je daarna iets leuks in. Hierdoor verhoog je het werkplezier en verlaag je even het werkstressniveau.

9. Maak een lijst van energievreters en energiegevers
Iedereen heeft te maken met energievreters en energiegevers. Het is belangrijk om deze twee in balans te krijgen. Waarmee laad je op en wat kost je energie? Te veel vergaderingen kunnen bijvoorbeeld veel energie vreten. Het is de kunst om daar voldoende energiegevers tegenover te zetten.

10. Maak onderscheid tussen betrokkenheid en invloed
Als je je druk maakt over iets waarover je geen invloed hebt, dan kost dit tijd, aandacht en energie. Tegelijk feitelijk verandert er niets. Accepteer daarom dat niet alles door jou veranderd kan worden, hoe betrokken je ook bent. Het is nutteloos om boos of gefrustreerd te zijn over iets wat je niet zelf kunt veranderen.

11. Ga op prikkeldieet
Allerlei prikkels kunnen invloed hebben op je stressniveau. Bepaal daarom wat je stoort of afleidt en minimaliseer die prikkelingen. Zet bijvoorbeeld je e-mailprogramma uit en behandel e-mails twee tot drie keer per dag in blokken. Je kunt je daardoor beter concentreren en langer rustig doorwerken.

12. Spreek af wanneer je offline bent
Bepaal elke dag wanneer je een uurtje (of langer) offline bent en communiceer dit naar je collega’s. Daardoor creëer je meer tijd om met belangrijke zaken bezig te zijn. Je hebt dan geen stress omdat je niet aan de goede dingen toekomt. Ook werkt offline gaan goed tegen een overdaad aan digitale prikkels.

 

Bron: http://www.hetbeterewerken.nl/

Wil je elke 14 dagen

loopbaantips in je mailbox?

door loopbaan expert: Wouter Vanhove
Ontvang de tips!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *